News
22.06 - Place du Ralliement in Angers 22.06 - Castle of Angers - Apocalypse tapestry 23.06 - Opening Fest. Les Heures musicales de Cunault 25 years ! The whole program CD Handel - Melodies in Mind in newspapers

Handel - Melodies in Mind

Suite & Trio Sonatas

Presentation

The idea for this instrumental programme featuring the trio sonata emerged when the Philharmonie de Paris and Musée de la Musique commissioned the construction - by Bruno Reinhard – of a replica of a superb recorder made by an Englishman who was Handel’s contemporary.
Violaine Cochard, harpsichordist and co-founder of Ensemble Amarillis, was given the opportunity to play on a remarkable English Longman and Broderip harpsichord lent by Paris's Musée de la Musique. It inspired us to offer audiences these trio sonatas paired with pieces for solo harpsichord, some of which we have arranged for the instruments in our group.
Next, we wished to create two Imaginary Suites in the spirit of the dance suite. The order of the dances is simply what struck our fancy. We especially enjoy the variety of instrumental colors and forms.
Finally, we asked a contemporary composer, Erik Desimpelaere, to set the pieces at the end of each suite – an Aria with variations and a Chaconne – for trio with basso continuo.
To play a wordless melody in its most personal expression : this is the challenge issued by Handel, a composer whose universal spirit encompassed a passion for painting and who portrayed the whole spectrum of human emotion in his music.

------

Recorded at La Cité de la Musique-Philharmonie de Paris, in the Cité de la Musique building designed by architect Christian de Portzamparc, on two instruments from the Musée National de la Musique: a single- manual Longman and Broderip harpsichord (London, late 18th century) and a replica of the alto recorder in F  by Thomas Stanesby, Jr. (London, between 1725 and 1750) made by Bruno Reinhard en 2017.

 

Awards

Diapason 4****

ResMusica À emporter

On-top Audio 5/5

Le Babillard 4****

Pizzicato 5 ♪♪♪♪♪

Agora Classica 3***

Musikzen Presque idéal

What the press says

Diapason { avril 2018 }
Ivan A. Alexandre
« Nous sommes ici pour la flûte. C'est elle qui domine les échanges, elle qui tient la partie supérieure des trios (l'autre revient au violon si attentif d'Alice Piérot, heureusement deux fois seule dans la seconde « Suite imaginaire ») elle qui chante, et danse, et anime [...]. Le violon perce ici ou là ; le clavecin délivre une merveilleuse Allemande
...
Read more
On-top audio { 08août 2018 }
Jean-Pierre Robert
« L'inventivité de l'adaptation comme de l'assemblage des pièces, la délicatesse du jeu, de la flûtiste en particulier, le soin dans le phrasé, la vitalité avec laquelle les musiciens s'emparent de ces musiques, sans parler d'une conviction de tous les instants, font de ce disque un vrai moment de bonheur. »
ResMusica { 20avril 2018 }
Cécile Glaenzer
« Les interprètes ont choisi de regrouper des extraits de suites pour clavecin et de sonates pour dessus et basse-continue, afin de créer deux suites imaginaires alternant mouvements lents et rapides, dans la tradition de la suite de danses. Les deux suites se terminent chacune magistralement...
Read more
Le Babillard { 24octobre 2018 }
Loïc Chahine
« Le disque rend aussi hommage aux instruments du Musée de la Musique à Paris : un facsimilé de la flûte alto de Thomas Stanesby Junior réalisé par Bruno Reinhard, qu'Héloïse Gaillard somme avec autant de précision que de chaleur - quel phrasé ! - et un clavecin anglais...Read more
Gramophone { juillet 2018 }
Charlotte Gardner
"The first thing to hit your ears is how exceptionally bright and immediate the sound is…There’s also real vitality and conviction across the disc, as you might expect from such a labour of love…All in all, great stuff."
Pizzicato { juin 2018 }
Uwe Krusch
"Die Fertigkeiten der Musiker stehen außer Zweifel, so dass die unterschiedlich besetzten Werke eine abwechslungsreiche Kostprobe aus dem Werk des vielleicht geschicktesten Selbstvermarkters jener Zeit bieten, die einfach beim Hören Lust auf mehr macht. Durch die willkürliche Zusammensetzung der Sätze wird eine neue Lesart abweichend von festgeformten Kompositionen erzeugt."
"Here we have an attractive Handel program, in persuasive and inventive performances from ensemble Amarillis. Highly recommendable."
L’Éducation musicale { avril 2018 }
Edith Weber
« Une démarche si originale sur laquelle règne l’esprit de la mélodie, ne perdant jamais de vue le lyrisme. […] Cette réalisation s’impose par la diversité timbrique émergeant aussi de la Deuxième Suite (extrait) pour clavecin seul (1720) et par la primauté accordée à la mélodie et à l’émotion : « Coup de cœur » assuré. »
Agora Classica { juin 2018 }
Colin Clarke
"This is a lovely programme, juxtaposing ‘pure’ Handel Sonatas from Op 2 with constructed suites from diverse pieces (‘Suites imaginaires’). […] The second constructed suite is remarkably slick and stylish). Solo harpsichord movements provide contrast, confidently performed by Violaine Cochard. […] Performed with a suave sense of style, the slow movements gentle and sophisticated."

Distribution

Amarillis

Héloïse Gaillard recorders

Violaine Cochard harpsichord

Alice Piérot violin

Annabelle Luis cello

Florent Marie archiluth